- Nederlanders deden in 2024 iets minder online aankopen, maar gaven per bestelling meer uit.
- Het aandeel aankopen bij buitenlandse webshops groeide, met China als nieuwe koploper.
- Online bestedingen verschuiven van producten naar diensten, vooral verzekeringen en tickets zijn in trek.
- Lees ook: Lage prijzen van Chinese webshops zoals Shein lokken Nederlanders
Nederlandse consumenten hebben in 2024 iets minder vaak iets online gekocht dan een jaar eerder, maar hun online bestedingen groeiden.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Thuiswinkel.org, op basis van onderzoek uitgevoerd door NielsenIQ GfK. Opvallend: Chinese webwinkels zijn nu populairder dan Duitse en zijn daarmee de belangrijkste buitenlandse leveranciers geworden voor Nederlanders die online shoppen.
Online shoppen: minder bestellingen, hogere uitgaven
In totaal werden er vorig jaar 345 miljoen online bestellingen gedaan, wat neerkomt op een daling van 1 procent ten opzichte van 2023. Aan de andere kant steeg de totale online omzet met 5 procent naar 36 miljard euro. Een jaar eerder was het aantal bestellingen nog met 1 procent gegroeid.
Consumenten kochten online iets minder producten, maar juist méér diensten. Het aantal online aangekochte diensten nam toe met 4 miljoen. Vooral verzekeringen zijn in trek, aldus Thuiswinkel.org, dat een duidelijke verschuiving ziet.
“We zien een groei in het aantal afgesloten schadeverzekeringen, zoals fietsverzekeringen, die vaak direct in de fietsenwinkel worden geregeld. Daarnaast hebben veel consumenten afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering, wat de online uitgaven en aankopen binnen deze categorie verder heeft aangejaagd”, zegt Thuiswinkel-directeur Marlene ten Ham.
Ook tickets voor evenementen en attracties werden opnieuw vaker digitaal besteld.
Voeding en tuinproducten minder populair
De verkoop van fysieke producten via internet liep terug met 3 procent, goed voor zo’n 7 miljoen minder bestellingen. Vooral boodschappen (min 6 procent) en artikelen voor in de tuin of voor klusprojecten (min 11 procent) werden minder vaak online aangeschaft. Toch lagen de gemiddelde bestedingen per aankoop hoger dan voorheen.
“Dit kan erop wijzen dat per bestelling meer producten worden gekocht, of producten met een hogere prijs worden aangeschaft (mogelijk door inflatie),” aldus Thuiswinkel.org.
Chinese webshops populair
Nederlanders kochten vaker bij buitenlandse webshops: 41 miljoen keer in 2024, een toename van 4 procent. Daarmee komt het aandeel buitenlandse aankopen op 12 procent van het totaal.
China profiteerde het meest van die toename en wist Duitsland voor het eerst te overtreffen als populairste leverancier van online aankopen. Kleding, schoenen en klusgereedschap uit China waren het meest in trek.
Volgens Ten Ham blijft de Nederlandse retailsector sterk in beweging. “De Nederlandse retailmarkt, zowel online als fysiek, staat voor een dynamisch jaar. We verwachten een groei van het aandeel onlineaankopen ten opzichte van aankopen in de fysieke winkel. Daarnaast zien we de verschuiving van bestedingen aan producten naar diensten. Waar in 2020 nog 75 procent van de onlinebestedingen producten betrof, is dat nu 60 procent.”